Wednesday, December 16, 2015

Wasiat Rasulullah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


"Aku berwasiat untuk tujuh perkara : "Mencintai orang miskin, mengasihani orang yang di bawah, menyambung silaturrahim, memperbanyakkan mengucap La hawlawala quwwata illa billah, katakan kebenaran walaupun pahit, tidak takut celaan, tidak meminta kepada manusia." (Hadis riwayat Ahmad)

1. Mencintai Orang Miskin

Islam menganjurkan umatnya agar berlaku tawaduk (merendah hati) terhadap orang miskin, menolong dan membantu mereka.

Cintai dan kasihanilah orang miskin. Orang yang mencintai fuqara' dan masakin dari kaum Muslimin, yang mendirikan solat, dan taat kepada Allah S.W.T, maka mereka akan dibela Allah S.W.T di dunia dan di akhirat.

2. Melihat / Mengasihani Orang yang Lebih Rendah Kedudukannya

Tujuannya : Agar kita selalu bersyukur dengan nikmat Allah S.W.T. Selalu qona'ah (berasa cukup dengan apa yang Allah S.W.T kurniakan kepada kita), tidak irihati, dengki dengan kenikmatan orang lain.

"Lihatlah kepada orang yang berada di bawah dan janganlah melihat orang yang ada di atas, kerana hal demikian lebih patut agar kamu tidak meremehkan nikmat Allah yang telah diberikan kepadamu."

3. Menyambungkan Silaturrahim kepada Kaum Kerabat

Dengan menghubungkan silaturrahim, Allah S.W.T memberi banyak manfaat. Dengan silaturrahim, Allah S.W.T memberi kelapangan rezeki dan umur yang panjang. Sebaliknya bagi yang memutuskan silaturrahim, Allah S.W.T menyempitkan hartanya dan tidak memberi berkat pada umurnya, bahkan Allah S.W.T menjauhkannya dari syurga.
4. Memperbanyakkan Ucapan "La haula walaa quwwata illa billah"


Rasulullah S.A.W memerintahkan untuk memperbanyakkan ucapan 'La haula walaa quwwata illa billah' agar kita terlepas diri dari berasa tidak cukup. Kita serahkan semuanya kepada Allah S.W.T.


Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud : "Ya Abdullah bin Qois, mahukah aku tunjuk kepadamu atas perbendaharaan dari perbendaharaan syurga? iaitu : 'La haula walaa quwwata illa billah.' (Hadis riwayat Muttafaqun 'Alaih)

5. Berani Mengatakan Kebenaran Meskipun Pahit


Sesungguhnya jihad yang paling utama ialah mengatakan kalimah kebenaran (haq) kepada penguasa yang zalim. Bukan dengan cara provokasi, membuka aib mereka di mimbar-mimbar.

6. Tidak Takut dengan Celaan


Betapa berat risiko berdakwah yang Rasulullah S.A.W dan sahabat terpaksa lalui. Mereka harus menderita kerana mendapat celaan, ejekan, fitnah dan boikot.

"(Iaitu) orang yang menyampaikan risalah-risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan tidak berasa takut dengan sesiapa selain Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pembuat perhitungan." (al-Ahzab : 39)
7. Tidak Suka Meminta-minta Sesuatu Kepada Orang Lain

Orang yang dicintai Allah S.W.T, rasul dan manusia, adalah mereka yang tidak meminta-minta. Seorang Muslim harus berusaha makan dari hasil jerih payah tangannya sendiri.


"Sungguh, seseorang dari kamu mengambil tali, lalu membawa seikat kayu balak di punggungnya, kemudian dia menjualnya, sehingga dengannya Allah menjaga kehormatannya. Itu lebih baik baginya daripada meminta-minta kepada manusia. Mereka sama ada memberi atau tidak memberi." (Hadis riwayat Bukhari)
 

No comments :