Saturday, November 7, 2015

Kisah Nabi Syu'aib menjadi buta




Nabi Syu'aib menjadi buta lantaran banyak menangis kerana cinta kepada Allah. Kemudian, Allah kembalikan penglihatannya dan dia menangis lagi sampai buta. Dikembalikan lagi penglihatannya dan menangis lagi sampai buta. Pada kali keempat, Allah bertanya padanya,
   "Hai Syu'aib, sampai bila engkau mahu seperti ini? Apabila lantaran takut pada api neraka maka kini aku telah bebaskan engkau darinya. Dan apabila lantaran rindu pada syurga, maka kini aku memberikannya padamu."

   "Ilahi, junjunganku, Engkau Maha Tahu Bahawa aku bukan menangis kerana takut api neraka atau rindu pada syurga, tetapi kerana hati yang sudah terpaut pada cintaMu. Aku tidak sabar lagi, (dalam riwayat lain) tapi aku tak dapat melihatMu."

   Kemudian, Allah berfirman : "Kalau memang demikianlah sebabnya, Aku akan kirimkan Kalam-Ku Musa bin 'Imran untuk membantumu.

No comments :