Thursday, October 29, 2015

Istiqomah? Bagaimana?



Istiqomah sebenarnya bermula daripada penghijrahan. Kita berhijrah ke arah kebaikan dan istiqomahlah untuk mendapatkan keredaan Allah. Hidup kita di dunia, segala ibadah dan semua perkara yg kita lakukan hendaklah diniatkan untuk mendapatkan KERDEHAAN Allah dan bukan mengharapkan pahala atau ganjaran Allah semata-mata.
Permulaan untuk melaksanakan ibadah memanglah berat. Kita akan diselubungi rasa malas, tidak semangat lalu muncul pula perasaan tidak ikhlas.

Namun, terdapat tips untuk kita menjadi lebih semangat dalam melaksanakan ibadah dan merasai kemanisan ibadah itu sendiri.

1.       Menjaga pancaindera dari godaan buruk
·         Mata – menjaga daripada melihat perkara yang dilarang Allah SWT
“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan” – Surah An Nur (24) : 30
·         Telinga – menjaga telinga daripada mendengar perkataan yang buruk
·         Mulut – Menjaga mulut daripada berkata-kata dusta dan keji
·         Anggota tubuh – menjaga daripada melakukan perkara yang dilarang Allah SWT

2.       Menjauhi golongan yang buruk
·         Elakkan bergaul dengan orang-orang yang tidak mengajak kita ke arah kebaikan. Yang lalai dari mengingatkan kita tentang Allah dan ajaranNya.
·         Nabi Muhammad SAW pernah bersabda “Barangsiapa bergaul dengan tukang api, maka kita akan terkena percikannya, Sebaliknya barangsiapa bergaul dengan pedagang minyak wangi, maka kita akan terkena harumnya”
·         Jika kita ingin melihat kemuliaan seseorang, lihatlah siapa teman-temannya.



3.       Membaca buku-buku Ilmiah Islam
·         Perbanyakan membaca buku-buku Islam terutama buku Islam tentang tazkiyatun nafs (kebersihan hati) seperti buku-buku sufi, sejarah Nabi Muhammad, cerit-cerita penuh hikmah dan lain-lain

4.       Mengikuti kelas-kelas agama
·         Mempelajari agama (aqidah, akhlak, ibadah, fiqh dan lain-lain) bukan sekadar belajar membaca Al –Quran
·         Nabi Muhammad SAW bersabda “Tidak ada suatu kaum yang menghadiri majlis ilmu kecuali malaikat aka mengelilinginya (selama berada di dalam majlis), dilingkupi oleh rahmatNya, diturunkan etenangaan (ke dalam hatinya) dan disebut-sebu namanya oleh Allah SWT di hadapan makhluk-makhluk langit”

5.       Menambah ibadah sunnah
·         Jadikan ibadah sunah sebagai rutin walaupun sedikit daripada sekali gus tetapi jarang. “Amal yang disukai Allah adalah amal yang rutin walau sedikit” (H.R. Muslim)
·         Kualiti > kuantiti



Secara kesimpulannya, istiqomah pada permulaannya amatlah berat. Kita lakukan perubahan dengan betulkan yang biasa dan biasakan yang betul. In shaa Allah apabila kita mendalami dan menghayati ibadah yang dilakukan, kita sendiri dapat merasakan kemanisan dalam melaksanakan ibadah.
Kita sebagai Mukmin hendaklah menjadi contoh yang terbaik dalam Islam. Kita sebenarnya membawa tanggungjawab sebagai Islam itu sendiri. Kita mencerminkan apa itu Islam. Kita adalah ikon Islam. Berbuat baiklah dan tunjukkanlah integriti dan kejujuran Islam dengan menjadi Muslim yang sejati. 

Dakwah sebenar dalam Islam adalah karakter kita sebagai Muslim.


No comments :