Sunday, December 27, 2015

Kerana Sabar, Pendeta Yahudi Memeluk Islam

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Kerana Sabar, Pendeta Yahudi Memeluk Islam

  Selepas menziarahi jenazah, seorang lelaki berketinggian sederhana, duduk di satu sudut bersama sahabatnya Umar. Sedang termenung, tiba-tiba lelaki itu di datangi seorang lelaki dengan wajah bengis. Lagak lelaki itu seperti sedang marah.
  Tampa sepatah berbicara, lelaki bengis tadi terus mencengkam leher jubah lelaki itu dengan kasar.
“ Bayar hutangmu padaku. Aku tahu seluruh keluarga Abdul Mutalib selalu melengah-lengahkan masa untuk membayar hutang! “ tengking lelaki bengis dengan perasaan marah.
  Walaupun mengetahui tempoh membayar hutang masih berbaki, lelaki berketinggian sederhana itu tetap tenang menghadapi lelaki bengis yang mahu mengutip hutang.
Namun, berbeza pula dengan air muka sahabatnya , Umar. Muka sudah merah padam menahan kemarahan.
“ Hei! Kenapa kamu berkelakuan begitu pada sahabatku ?” pekik Umar kepada lelaki bengis tadi.
  Namun, sesuatu yang pelik telah berlaku. Lelaki tadi tidak senang dengan cara rakannya Umar, mengherdik lelaki bengis yang mahu meminta hutang
  “ Aku dan dia, kami sebenarnya lebih berhajat kepada selain daripada ini wahai Umar ! Kamu sepatutnya menyuruh aku membayar hutangnya dengan baik dan menyuruhnya meminta hutang dengan cara yang baik “.
“ Hai Umar, pergilah bersama dia ke tempat penyimpanan kurma. Bayarlah hutang itu padanya. Tambahlah 20 gantang sebagai hadiah bagi menghilangkan marahnya,” ujar lelaki tadi.
   Tampa membantah, Umar menurut permintaan rakannya. Setelah menerima bayaran hutang, lelaki bengis itu bertanya pada Umar.
“ Hai Umar, kenalkah kau siapa aku? “ Tanya lelaki bengis .
“ Tidak, “ Umar menjawab ringkas
“Akulah Pendeta Zaid bin sa’nah, “ lelaki bengis tadi memperkenalkan diri.
   Mendengarnya Umar terkejut. Manakan tidak, lelaki bengis itu rupanya seorang  Pendeta Yahudi
“ Tapi kenapa engkau bertindak sedemikian kepada sahabat yang paling aku kasihi? ” Soal Umar seerti keliru dan belum berpuas hati.
“ Hai Umar, segala tanda kenabian yang aku dapati dalam Taurat sudah aku temui pada diri Rasulullah. Selain dua perkara yang aku sembunyikan dan tidak aku sampaikan kepada Rasulullah iaitu perasaan santunnya selalu mengalahkan perasaan marahnya.
“ Makin marah orang padanya, makin bertambah kasih sayang dia terhadap orang yang marah itu. Sebab itu , aku sengaja buat begini, Sekarang aku sudah tahu dan melihat dengan sendiri kedua-dua sifat itu pada dirinya.
“ Aku bersumpah di depanmu Umar, bahawa aku bersungguh-sungguh suka dan redha dengan Allah sebagai tuhanku, Islam sebagai agamaku da Muhammad sebagai Nabi dan ikutanku, “ jelas si pendeta tadi.
   Lantas pendeta tadi mengajak Umar bertemu semula lelaki yang diamarahinya tadi. Sebaik sampai, pendeta itu terus mengucap dua kalimah syahadah dan memeluk Islam.
  Siapakah lelaki penyabar itu? Beliau ialah, Nabi Muhammad S.A.W. Kisah ini berlaku di antara Rasulullah dengan Pendeta Yahudi , Zaid bin Sa’nah. Zaid dating bertemu Rasulullah sebelum keislamannya
 Tujuan kedatangannya adalah semata-mata untuk menguji salah satu sifat kenabian, iaitu sifat lemah lembut yang mengatasi sifat marah.
  Ternyata Rasulullah menunjukkan sifat yang lembut dan sabar apabila berhadapan dengan Zaid. Disebabkan itu, Zaid bin Sa’nah memeluk Islam seterusnya menjadi pejuang Islam sebelum syahid semasa Perang Tabuk.




No comments :