Thursday, November 5, 2015

Obsessive Compulsive Disorder - OCD




Satu cara syaitan menyesatkan manusia adalah menimbulkan rasa waswas atau ragu-ragu ke dalam hati manusia dalam menyembah Allah.
   Rasa waswas atau ragu-ragu ini disebut dengan istilah saintifik sebagai Obsessive-Compulsive Disorder (OCD). OCD membawa makna, sesuatu yang dicirikan oleh fikiran dan imej yang tidak dikehendaki sehingga menimbulkan kebimbangan yang melampau. Contoh mudah dalam masyarakat adalah rasa ragu sama ada wuduk yang diambil sah ataupun tidak, serta ragu tentang bilangan rakaat dalam sembahyang.

   Lebih dahsyat daripada semua itu, syaitan turut membisikkan keraguan dalam soal kepercayaan kepada Tuhan dan rukun iman yang lain. Antaranya syaitan menimbulkan pertanyaan seperti :

~ Benarkah Allah wujud? Sekiranya wujud, di mana Allah?

~ Benarkah al-Quran itu wahyu daripada Allah dan bukannya karangan Nabi Muhammad?

~ Benarkah kita mesti mendirikan sembahyang? Mengapa pula bilangan rakaat bagi setiap sembahyang berbeza-beza?

~ Benarkah Nabi Muhammad itu rasul terakhir? Mengapa generasi selepas Nabi Muhammad tidak layak dilantik sebagai rasul?


Pendek kata, orang yang mengalami OCD begitu obses pada sesuatu perkara. Contohnya, dia begitu obses dengan wuduk sehingga basah kuyup pakaiannya lantaran mengambil wuduk berulang-ulang kali.


*Al-Khannas dalam kalangan syaitan berlalu pergi apabila insan mengingati Allah dan ia datang apabila Allah dilupakan. Ternyata, gangguan syaitan bergantung pada hati individu. Hati yang tidak mengingati Allah menjadi sasaran serangan al-Khannas. Sebaliknya, hati yang khusyuk dalam mengingati Allah ditakuti oleh al-Khannas.


Anda mempunyai OCD? 
 http://www.ocdaction.org.uk/do-i-have-ocd

No comments :