Friday, January 1, 2016

Ciri-ciri Rumah Mukmin

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Rumah ialah nikmat. Di rumahlah kita berehat daripada kepenatan, berteduh daripada hujan dan panas serta berlindung daripada bahaya. Mari kita lihat sedikit info tentang rumah mukmin.
Image result for rumah
11 Ciri Rumah Mukmin

·         Meriah dengan bacaan al-Quran
‘ Janganlah kamu menjadikan rumah bak perkuburan. Sesungguhnya syaitan menjauhi rumah yang dibaca di dalamnya surah al-Baqarah. ’ ( Riwayat Muslim )

·         Meriah dengan solat
‘ Hendaklah kamu solat di rumah. Sesungguhnya sebaik-baik solat seseorang ialah di rumah melainkan solat fardu.’ ( Riwayat al-Bukhari )

·         Menyeronokkan
Rumah Mukmin ceria. Ada senda gurau sesama keluarga. Kalau dengan orang luar, kita bermanis mulut, maka dengan ahli keluarga lebih patut.

·         Suasana kasih sayang
Ahli keluarga dirasakan sebagai penyejuk mata, penghibur hati. ‘Wahai Tuhan kami, kurinalah pasangan dan keturunan kami sebagai penyejuk mata.’ ( Al-Furqan 25:74 )

·         Aurat terjaga
Atha’ bertanya kepada Ibn Abbas : ‘ Dua orang adik perempuanku itu duduk di rumahku, akulah yang menjaga dan menanggungnya, lalu adakah tetap aku perlu meminta izin ? ’
“Ya!” Lalu Ibn Abbas menyambung : “ Adakah kamu suka melihat mereka telanjang ? ”

·         Cantik
Nabi ditanya : ‘bagaimana dengan seseorang yang suka bajunya cantik-cantik, kasutnya cantik-cantik ? ’ Nabi menjelaskan: ‘ Sesungguhnya Allah cantik dan suka akan kecantikan.' ( Riwayat Muslim )

·         Bersih
‘ Sesungguhnya Allah baik, suka akan kebaikan. Bersih, suka akan kebersihan. Mulia, suka akan kemuliaan. Pemurah, suka akan sikap pemurah. Maka bersihkan halaman rumah kamu. ’(Riwayat al-Tarmizi)

·         Selamat
Rasulullah berpesan : ‘ Janganlah kamu membiarkan api menyala di dalam rumah ketika kamu tidur.’(Riwayat al-Bukhari)

·         Meriah dengan zikrullah
‘Perbandingan antara rumah yang di dalamnya Allah diingati dengan rumah yang Allah tidak diingati langsung adalah sama sepertiperbandingan orang yang hidup dengan yang mati!’ 
  ( Riwayat Muslim )

·         Meriah dengan salam
‘ Maka apabila kamu hendak memasuki rumah, berilah salam sesama kamu sebagai satu aluan daripada Tuhan kamu yang berkat lagi baik.’  ( Al-Nur 24:61 )


Sumber : SOLUSI (87) 

No comments :