Monday, April 11, 2016

Hukum Diri Kita

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Saya nak sangat berkongsi pada semua orang tentang perkara ni. Cara ini adalah antara kaedah yang terbaik untuk kita baiki diri kita dan cara yang terbaik untuk membuatkan kita tak lagi teringin membuat maksiat. Cara ini dinamakan ; " Cara nak memanipulasi syaitan".

Dengan cara ini, seakan-akan syaitan sendiri akan "hasut" kita untuk tinggalkan maksiat ( konon-kononnya). Caranya ialah dengan KITA MENGHUKUM DIRI KITA setelah membuat maksiat dan dosa!

Kita pun tahu , syaitan akan suruh kita buat benda yang merugikan diri kita, dan menguntungkan dia. Jadi, bila kita buat maksiat, ia merugikan diri kita dan menggembirakan syaitan!

Tetapi, bila kita mengHUKUM diri kita, ia sangat efektif! Mari kita lihat sedikit penerangan cara-cara nak memanipulasikan syaitan ni :


  1. Kita berazam, setiap kali kita buat sesuatu dosa, kita akan hukum diri kita dengan sesuatu AMAL SOLEH. Contohnya, kita target ;
" Setiap kali aku hisap rokok, aku akan hukum diri aku dengan baca al-Quran satu juzuk!"

" Kalau aku tak pergi solat Subuh jemaah kat surau, aku akan denda diri aku dengan baca buku agama sebanyak 100 muka!"

2. Bila kita hukum diri kita , maka syaitan akan mula ragu-ragu , sama ada nak suruh kita buat maksiat atau tak. Sebab kalau dia goda kita untuk hisap rokok, dia tahu yang kita akan hukum diri kita dengan baca quran satu juzuk, yanag mana baca quran satu juzuk tu amat merugikan syaitan dan meningkatkan iman kita berganda-ganda!!!

3. Kalau dalam bahasa Arab, cara ini dinamakan ' Iqob' yang bermaksud 'denda'. Itulah yang para sahabat buat! 

4. Antara bukti, betapa efektifnya cara ini, sehingga syaitan sendiri akan hasut kita tinggalkan maksiat!Hayati dan fahami kisah ini, akan betapa berharganya bila kita hukum diri kita setiap kali kita buat maksiat !

  • KISAH UMMU MAKTUM HENDAK KE MASJID                                                                  
Ada seorang sahabat bernama Ummu Maktum, seorang yang Buta. Dia hendak ke masjiduntuk solat, dalam perjalanan, dia terjatuh lantas bajunya kotor. Dia pun patah balik ke rumah, bersihkan baju dan pergi semula ke masjid buat kali kedua.

Tapi, sekali lagi dia terjatuh, dia patah balik ke rumah untuk bersihkan pakaiannya. Kemudian, dia pergi semula ke masjid buat kali ketiga. Dan, kali ketiga ini, dia hampir terjatuh, tetapi ada seseorang yang selamatkan dan usung sampai ke masjid. 

Setelah sampai ke masjid , Ummu Maktum pun berterima kasih pada lelaki tersebut. Dan apabila Ummu Maktum tanya siapakah kamu, lantas menjawab :
" Aku IBLIS!"

Ummu Maktum pun terkejut dan bertanya :

" Kenapa kau bantu aku pergi ke masjid sedangkan kau IBLIS?"

Iblis menjawab :
" Kerana kali pertama kau jatuh, Allah dan ampunkan semua dosa-dosa kau. Masa jatuh kali kedua pula, Allah ampunkan semua dosa ahli keluarga kau. Aku takut kalau jatuh kali ketiga, Allah ampunkan semua dosa penduduk Madinah ! Habis sia-sia aku goda mereka buat dosa selama ini! Sebab itu masa kau jatuh buat kali ketiga, aku tolong kau!! 

Sumber : Tarbiah Sentap 

No comments :