Thursday, November 19, 2015

Makanan Sunnah Nabi

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Hari-hari yang dilalui tanpa disedari kita alpa dalam pengambilan makanan sunnah junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang penuh dengan rahsia tersirat dan baik untuk kesihatan. Kadangkala kita leka dan tidak mengambil peduli terhadap makanan yang kita ambil. Kita jarang sekali menilai makanan tersebut dari aspek kualiti dan kesannya kepada diri yang akan menempuh kehidupan yang kita sendiri tidak tahu pelbagai mehnah yang menanti di hadapan.
Apakah kita tahu rahsia disebalik makanan sunnah ini ? Ya, saya percaya ramai yang mengamalkan pengambilan makanan sunnah tetapi ramai tidak ramai yang meneroka kelebihannya. Akan dikongsikan sedikit info tentang kelebihan makanan sunnah.

Kelebihan Makanan Sunnah :

1)     Buah kurma


Kurma dapat membantu proses peredaran darah, mencegah strok serta baik untuk ibu yang mengandung. Seperti yang dinyatakan di dalam ayat al-Quran tentang kelebihan buah kurma yang dialami oleh Saidatina Maryam ketika beliau mengandung Nabi Isa . Firman Allah S.W.T :
Maksudnya : ‘Dan goyangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia akan gugurkan atasmu kurma yang masak. ( Surah Maryam : 25 )
 

Selain itu, kurma juga dapat membantu mencegah daripada sembelit, lemah otot, sengal-sengal badan serta lesu. Tambahan pula, buah kurma dapat merangsang selera makan serta menguatkan daya ingatan.

2)     Buah kismis


Kismis juga mempunyai kelebihan yang tersendiri. Kismis tidak mengandungi kolestrol atau lemak serta rendah kandungan garam. Di samping itu, kismis juga membekalkan banyak vitamin dan mineral yang penting seperti zat besi, potassium, maasgnesium dan vitamin B1, B3 dan B6. Kismis juga mengandungi zat besi untuk pembinaan darah bagi pengangkutan oksigen ke otak dan ke seluruh tubuh badan.

Lebih-lebih lagi, kismis membantu meningkatkan memori dan hafalan, menajamkan mata serta menyihatkan badan.

3)     Buah tin

Betapa hebatnya buah tin sehingga salah satu surah di dalam al-Quran dinamakan dengannya. Apa yang menyebabkan buah ini mendapat kedudukan istimewa di dalam Islam ? Seperti kurma, kualiti buah tin bertambah seiring dengan kadar pengeringan buahnya. Buah kecil ini ternyata mengandungi kandungan vitamin, mineral, serat dan antioksida yang tinggi.

Buah tin banyak membantu menyihatkan sistem pencernaan. Apabila sistem penghadaman sihat maka segala nutrisi dan khasiat makanan dapat diserap dengan sepenuhnya oleh darah. lebih-lebih lagi, penyingkiran toksin dan sisa buangan dapat dilakukan dengan lebih efisien serta mampu mengawal tekanan darah dalam menangani tekanan.

Keistimewaan demi keistimewaan yang banyak dari buah kecil ini tidaklah mustahil apabila buah ini diangkat sebagai buah dari syurga seperti sabda Baginda SAW : “Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata, ‘inilah buahnya (tin)’, sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya.”Hadis Riwayat Abu Darda; Suyuti

4)     Madu


Madu merupakan satu-satunya makanan yang dihasilkan oleh lebah yang memiliki kesemua komponen keperluan hidup termasuk enzim, vitamin, mineral, kandungan air dan pinocembrin iaitu satu antioksida yang membantu meningkatkan fungsi otak. Madu mampu meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan, haemoglobin dan dapat mencegah dari serangan anemia.

Firman Allah dalam surah an-Nahl :
kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan lalu ikutlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan  bagi orang yang memikirkan.’ ( Surah An-Nahl : 69 )

5)     Delima


Buah delima amat kaya dengan sodium dan mengandungi unsur-unsur nutrien seperti vitamin C, kalsium dan fosforus. Buah delima juga berupaya mencegah dan melambatkan penyakit naynyuk atau penyakit Alzheimer. Di samping itu, buah delima dapat membantu menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot.

6)     Susu kambing


Susu kambing adalah makanan penyembuhan yang terbaik bagi membina sistem saraf dan keupayaan mental. Susu kambing mengandungi segala vitamin, mineral, protein dan lemak yang penting bagi pertumbuhan jaringan otak, enzim dan memberi tenaga untuk otak. Selain itu, susu kambing ternyata boleh diminum oleh semua peringkat umur kerana tidak menyebabkan alahan. Susu kambing juga adalah yang terbaik untuk menghasilkan semula sel-sel di dalam badan bagi sesi pemulihan.

Terdapat banyak lagi makanan sunnah yang boleh diamalkan. Jom amalkan ! Jika tidak dapat buat semua, jangan tinggal semua. 

No comments :