بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Asalamualaikum dan salam sejahtera buat
semua. pada kali ini saya ingin berkongsi sebuah kisah yang pada saya ianya
sangat menyentuh hati. Saya telah terjumpa kisah ini dan saya ingin berkongsi apa
yang saya rasa bersama kamu. Harap kamu juga sudi membacanya dan menghayati
kisah ini. Sebelum itu saya memohon maaf kepada pemilik kisah ini kerana ada
sedikit sebanyak yang saya tidak paparkan kerana atas sebab-sebab tertentu.
Maaf sekali lagi. Selamat membaca.
"Kalau Ustazah Emak Saya, …………………………………"
Petang Jumaat seminggu yang lalu,
sedang saya ralit menyiapkan tugasan yang tertangguh di meja sendiri, seorang
pelajar lelaki yang tidak bersongkok dan berstokin datang ke pejabat untuk
meminta plastik sampah. Sebaik terlihatkan saya yang sedang menulis catatan di
dalam buku rekod mengajar, dia berpatah kembali dari pejabat menuju ke
meja saya.
“Assalamualaikum, ustazah.” Sapanya ramah.
“Wa’alaikumussalam. Oh, kamu.” Saya membalas sapaan pelajar tersebut.
“Saya mahu minta plastik sampah. Tapi apabila nampak ustazah, saya rasa mahu berbual dengan ustazah.” Terangnya jujur.
Saya senyum mendengar kata-katanya. Kemudian saya memberitahu kepadanya, “Kamu boleh minta plastik sampah dengan meminta kepada ustazah yang ada di dalam pejabat. Di sini tiada plastik sampah.”
“Saya tahu. Tetapi saya tetap mahu berbual dengan ustazah.” Sambungnya lagi.
Mengenangkan masa itu bukanlah waktu rehat, saya
menyambung lagi, “Nanti pada waktu rehat, kamu
datang lagi. Kita boleh berbual lebih panjang. Sekarang masih belum waktu
rehat. Pelajar tidak dibenarkan berada di luar kelas kecuali dengan kebenaran
guru. Lagi pula, tidak baik buat orang tertunggu-tunggu. Mana tahu rakan-rakan
dan guru kamu sedang menunggu plastik sampah. Kasihan mereka.”
Dalam Teknik Nabi Muhammad mendorong orang corot,
apabila seseorang melakukan kesalahan, Nabi Muhammad tidak akan memarahi
mereka. Sebaliknya, Nabi hanya menerangkan dengan penuh kasih sayang.
saya
telah mengaplikasi Teknik Menegur dengan Menerangkan.
- Saya
tidak memarahi pelajar tersebut dengan berkata, “Kenapa kamu berada di sini, bukankah sekarang masa
belajar?” (SALAH)
- Saya
tidak menasihati pelajar tersebut dengan berkata, “Masuklah ke dalam kelas untuk belajar. Nanti kamu akan
jadi pandai.” (SALAH)
- Saya
tidak mengkritik pelajar tersebut dengan berkata, “Sudah tahu mahu meminta plastik sampah, mengapa kamu
datang berjumpa saya. Di sini bukan tempat meminta plastik sampah.”
(SALAH)
Sebaliknya saya menegur dengan menerangkan kepada
pelajar tersebut dengan berkata, “Nanti pada waktu
rehat, kamu datang lagi. Kita boleh berbual lebih panjang. Sekarang masih belum
waktu rehat. Pelajar tidak dibenarkan berada di luar kelas kecuali dengan
kebenaran guru. Lagi pula, tidak baik buat orang tertunggu-tunggu. Mana tahu
rakan-rakan dan guru kamu sedang menunggu plastik sampah. Kasihan mereka.”
Sebaik mendengar kata-kata saya, pelajar tersebut
akur dan kembali kepada tujuan asal mengapa dia datang ke pejabat. Namun
setelah mendapatkan plastik sampah, dia menyinggah lagi di meja saya untuk
meninggalkan pesanan.
Katanya, “Ustazah,
nanti masa rehat saya mahu datang berbual dengan ustazah ya.”
Saya mengiyakan kata-katanya, dan kemudian sempat
mengaplikasi satu lagi Teknik Nabi Tidak Menegur Kesalahan, Tetapi Menerangkan
dengan baik.
Oleh kerana pelajar tersebut tidak memakai songkok
dan stokin, saya berkata, “Ustazah suka melihat
kamu memakai songkok. Pakaian kamu akan kelihatan lebih kemas dan rapi
sekiranya kamu memakai songkok.”
- Saya
tidak memarahi pelajar itu dengan berkata, “Kamu
tidak pakai songkok. Perbuatan kamu ini salah. Kamu telah melanggar
peraturan sekolah.” (SALAH)
- Saya
tidak menasihati pelajar itu supaya tidak mengulang kesalahan yang
sama dengan berkata, “Lain kali, jangan tidak
pakai songkok lagi. Nanti saya akan bawa kamu jumpa guru besar.” (SALAH)
- Saya
juga tidak bertanya apa-apa soalan bagi menyiasat kesalahan pelajar
tersebut dengan berkata, “Kenapa kamu tidak pakai
songkok?”, “Mengapa kamu ini selalu sangat tidak pakai songkok?” (SALAH)
Tiba-tiba pelajar tersebut menyambung kata-kata
saya, “Kalau pakai stokin mesti lebih bagus kan
ustazah. Nanti masa perhimpunan, saya tidak akan didenda lagi.”
Saya mengangguk membenarkan kata-katanya. Sebelum
menuruni tangga, sempat dia berkata, “Ustazah,
rehat nanti saya akan datang lagi untuk berbual dengan ustazah. Saya akan pakai
songkok dan stokin.”
“Baik. Ustazah tunggu kamu.” Balas
saya sambil menghadiahkan senyuman yang paling manis buatnya.
Sebenarnya, pelajar tersebut adalah pelajar tegar
tidak bersongkok di sekolah. Setiap kali perhimpunan sekolah diadakan, dia akan
ditarik oleh pengawas sekolah supaya berdiri di hadapan perhimpunan kerana
kesalahan tidak bersongkok. Sudah berulangkali dia didenda berdiri di hadapan
perhimpunan sekolah dan kadangkala dicubit perut oleh guru disiplin, namun dia
masih juga liat mahu bersongkok.
Saya tidak mengenali namanya kerana dia bukan
pelajar darjah lima. Saya hanya mengenal wajahnya lantaran dia berulangkali
berdiri di perhimpunan sekolah kerana kesalahan tidak bersongkok. Kami baru berbaik-baik
sejak pertemuan pertama di pejabat beberapa bulan yang lalu.
Ketika itu, dia berlegar-legar di ruang pejabat
tanpa tujuan. Melihat saya duduk di meja sendiri, dia datang menegur.
Tegurannya disambut baik. Kami berbual beberapa perkara. Saya tidak menegur
perbuatannya yang tidak bersongkok dan berlegar di pejabat tanpa tujuan.
Sebaliknya hanya mengaplikasi Teknik Nabi Tidak Menegur Kesalahan Tetapi
Menerangkan sama seperti situasi di atas. Hasilnya, semasa perhimpunan sekolah
petang hari itu, dia tidak didenda lagi atas kesalahan tidak bersongkok.
Barangkali, kerana saya jarang bertemu dengannya,
dan jarang dapat mengaplikasi Teknik Nabi SAW kepadanya, dia tetap mengulang
kesalahan yang sama. Di hari-hari perhimpunan sekolah seterusnya dia masih
tetap didenda atas kesalahan yang sama.
Pada waktu rehat petang hari Jumaat itu, dia datang
lagi menunaikan kata-katanya. Kali ini, dia datang lengkap bersongkok dan
berstokin. Saya memujinya menggunakan Format Pujian Nabi. Pujian saya berbunyi,
“Wah, bagus! Ustazah suka melihat kamu bersongkok.
Tentu kamu tidak akan dihukum lagi kerana telah memakai songkok.”
Dia hanya tersenyum-senyum mendengar pujian saya.
Saya mempelawa dia duduk bersama di meja. Makanan yang dibekalkan suami pada
hari itu saya hidangkan di atas meja. Saya menjemput dia makan bersama. Dia
sangat teruja.
Semasa makan, kami berbual bercerita pelbagai
perkara. Barulah saya tahu bahawa dia salah seorang pelajar kelas corot bagi
tahun empat. Kawan-kawannya yang kebetulan mahu pergi ke perpustakaan juga
menyinggah di meja saya. Saya ajak mereka semua makan bersama. Jelas kelihatan
di wajah mereka rasa terkejut. Mungkin hairan bagaimana rakannya boleh mendapat
layanan istimewa daripada seorang guru.
Kami berbual lagi. Di hadapan kawan-kawannya saya
disua pertanyaan, “Ustazah, kenapa ustazah tak
garang macam guru-guru lain? Ustazah tidak marah-marah saya tidak pakai songkok
dan stokin.”
Saya menjawab, “Kerana
Nabi tidak pernah memarahi atau memukul orang yang buat salah. Nabi buat baik
pada semua orang tidak kira orang itu orang baik atau tidak. Ustazah mahu ikut
Nabi, kerana itu ustazah tidak mahu marah-marah dan pukul kamu.”
Dia dan rakan-rakannya memandang saya lama setelah
mendengar jawapan tersebut. Ketika berdiri mahu menghadiri perhimpunan sekolah,
dia berkata, “Ustazah, salam. Saya mahu turun ke
perhimpunan. Nanti ustazah turun ya. Saya dan kawan-kawan tunggu ustazah.”
Saya mengangguk kepala. Baru beberapa langkah
berjalan, dia memanggil saya. Katanya, “Ustazah,
kalau ustazah emak saya, saya akan peluk Ustazah sekarang.”
Kalbu saya dibuai sayu dan keharuan. Walaupun
bayang pelajar tersebut telah hilang di pandangan, kata-katanya masih terngiang-ngiang.
Benarlah Teknik Nabi ini mukjizat. Pelajar corot itu apabila dilayan mengikut
perlakuan Nabi, menatijahkan impak yang tidak dapat dijangkakan.
Pelajar corot ini menjadi sangat
istimewa apabila dilayan dengan cara yang betul
No comments :
Post a Comment